تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1400 - 15:21
کد خبر : 699

بیوگرافی سید هادی میرمیران ، معرفی اثار

بیوگرافی سید هادی میرمیران ، معرفی اثار

سید هادی میرمیران متولد ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین چشم به جهان گشود. مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود، او به مدت چهار دهه فعالیت حرفه‌ای کرد. او با کار شبانه روزی ابتدا در اصفهان و سپس در تهران شرکت را گسترش داد. به نحوی که شرکت نقش جهان – پارس به سرعت در ردیف بهترین شرکت‌های

سید هادی میرمیران متولد ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین چشم به جهان گشود.

مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود، او به مدت چهار دهه فعالیت حرفه‌ای کرد.

او با کار شبانه روزی ابتدا در اصفهان و سپس در تهران شرکت را گسترش داد.

به نحوی که شرکت نقش جهان – پارس به سرعت در ردیف بهترین شرکت‌های ایران در آمد.

از خصوصیات اصلی او کوشش بی‌وقفه جهت اعتلای معماری در ایران بود.

طی سال‌های زندگی حرفه‌ای خود در بسیاری از مسابقات ملی و جهانی شرکت کرد و در بسیاری از آنها موفق به کسب رتبه اول، دوم یا طرح برگزیده را بدست آورد.

او تنها معماری است که مفتخر به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران است.

هادی میرمیران با آنکه در سال‌های پایانی زندگی دچار بیماری سختی بود همچنان به کار ادامه داد.

تلاش‌های او و همکارانش جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی را نصیب شرکت نقش جهان – پارس کرد.

او در سال ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت در حالی که بسیاری از دانشجویان و همکاران راه او را در شرکت نقش جهان – پارس ادامه می‌دهند.

گروه نقش جهان - پارس هادی میرمیران ostovarsazan.com

دوران تحصیلی

هادی میرمیران تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ‌التحصیل شد.

شروع حرفه کاری

میرمیران به مدت ۱۴ سال در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید.

پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه‌سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه‌های شهرسازی پرداخت.

در سال ۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تأسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.

نقل و قول‌هایی از دیگران

علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر ایران:

انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و نیز تأسیس موزه ملی معماری، دو پیشنهاد اساسی و مهم هادی میرمیران در روزهای حیاتش بوده ‌است.

او به جمعیت، انجمن، شهر و استان خاصی تعلق ندارد، بلکه یک معمار ملی است، با ایده‌های شرقی و پشتوانه باشکوه معماری فاخر و اصیل ایرانی.

هادی میرمیران به نظر ایرج اعتصام سرآغاز نسل جدید معماری ایران است.

در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد، سنتی که میرمیران آن را عمیقاً می‌شناسد و به آن عشق می‌ورزد ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نسیت بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس می‌کند و به آن بها می‌دهد که خواه ناخواه در محصولات معماری آن منعکس شده و خواهد شد.

ویژگی‌های سبک معاری

  • حفظ روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی
  • توجه و تأکید بر زمینه و تاریخ، با هدف احیای فرهنگ ایرانی – اسلامی
  • ایجاد پیوند و بهره‌گیری از میراث گذشته حرکتی مستمر از فرم به مفهوم
  • رهایی از قید فرم‌ها و الگوهای گذشته
  • توجه و تأکید بر فضا به عنوان جوهر اصلی و مهم‌ترین موضوع معماری
  • تکیه بر الگوها و فرم‌های تاریخی

گرایش معاری هادی میرمیران

آثار معماری میرمیران را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته‌بندی کرد:

۱. استفاده از دیاگرام فرم:

آثار معماری میرمیران در پروژه‌های ابتدای دههٔ هفتاد خورشیدی، از این روش در طراحی کارهای معماری خود استفاده کرده ‌است.

در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده.

به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می‌کند.

در روند طراحی، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقی‌مانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده‌است مانند:

پروژه‌ی کتابخانهٔ ملی ایران(۱۳۷۳)

پروژه‌های هادی میرمیران ostovarsazan.com

۲. استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت:

در این مرحله میرمیران با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده.

اما، در روند طراحی، کاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژه‌ای با دیاگرام متفاوت دست می‌یابد.

او در پروژهٔ موزه ملی آب ایران(۱۳۷۴) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده می‌کند.

در پروژهٔ بانک توسعه صادرات ایران (۱۳۷۶) از فرم مکعبی شکل استفاده کرده است.

شکافی در آن قرار دارد و یادآور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی باز مانده ‌است.

۳. استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین:

این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشتهٔ میرمیران هم مشاهده کرد.

اما در چند پروژهٔ متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژه‌ها به عهده می‌گیرد.

خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است.

مانند پروژهٔ کانون وکلای دادگستری تهران (۱۳۸۰_۱۳۷۴) از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده ‌است.

آثار برجسته میرمیران

آثار در داخل کشور:

  • طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز – ۱۳۷۲
  • طرح شهر جدید بهارستان،‌ استان اصفهان – ۱۳۷۲
  • ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان – ۱۳۷۳
  • ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – ۱۳۸۰
  • ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران – ۱۳۷۶
  • طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده)
  • طرح ساختمان فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده)
  • طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده)
  • طرح بسیار موفق برای احیای مجموعه کریم‌خانی شیراز
  • احیا و بهسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان
  • بدنه‌سازی خیابان چهار باغ اصفهان

آثار معمار در خارج از کشور:

  • ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، آلمان

سمت‌های میرمیران

  • از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ مسئول کارگاه معماری واحد طراحی و شهرسازی شرکت ملی ذوب آهن ایران
  • از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ سرپرست واحد طراحی شرکت خانه‌سازی ایران
  • از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ سرپرست واحد طراحی اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان
  • از سال ۱۳۶۷ تا کنون مدیرعامل و مدیر طراحی شرکت مهندسین مشاور نقش جهان – پارس

مقالات برتر هادی میرمیران

تقسیمات شهری شهرهای ایران 

استخوان‌بندی کالبدی قدیم شهرهای ایران

فرم در معماری معاصر جهان ( لوکوربوزیه و میس اندرروهه )

فصل‌نامه معماری و فرهنگ – شماره اول

سیری از ماده به روح – مجله معماری و شهرسازی – شماره ۴۲ و ۴۳

جریان تازه در سنت معماری – مجله معماری و شهرسازی-  شماره های ۳۱ و ۳۲

پیشینهٔ آموزشی

  • مدرس مدعو معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۵
  • مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵
  • مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز و همدان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵

جوایز و افتخارات

  • مشاور برگزیده وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان “بهترین مشاور شهرسازی” – ۱۳۷۰
  • جایزه اول در مسابقه شرکت خانه‌سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز” – ۱۳۷۱
  • مقام اول (جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های معماری و شهرسازی برای “طرح احیاء مجموعه کریم‌خانی شیراز”  – ۱۳۷۲
  • مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های معماری و شهرسازی ایران برای طرح آماده‌سازی اراضی شهر جدید بهارستان – ۱۳۷۲
  • جایزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران – ۱۳۷۳
  • جایزه نخست و مقام اول برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان – ۱۳۷۳
  • جایزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان – ۱۳۷۴
  • تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) به عنوان طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی برای طرح کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن – ۱۳۷۵
  • رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران – ۱۳۷۵
  • لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح موزه ملی آب ایران – ۱۳۷۵
  • رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان جدید بانک توسعه صادرات ایران – ۱۳۷۶
  • رتبه اول در طرح اتصال مجموعه حرم امام رضا (ع) به بافت اطراف – ۱۳۷۷
  • طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی طرح موزه تاریخ کالیفرنیا، فرزنو – ۱۳۷۸
  • دریافت نشان معماری ایران (استاد پیرنیا) در اولین دوره – ۱۳۷۹
  • طرح برگزیده در مسابقه طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین، آلمان -۱۳۷۹
  • طرح برگزیده در مسابقه طرح خانه مولانا تهران – ۱۳۸۰
  • لوح تقدیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هاشمی رفسنجانی برای مجموعه ورزشی رفسنجان – ۱۳۸۰
  • برنده جایزه مهراز – ۱۳۸۱
  • انتخاب شده به عنوان پیشکسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور- ۱۳۸۱
  • کسب مقام اول جایزه بزرگ معمار برای اثر کانون وکلای دادگستری مرکز – ۱۳۸۲
  • دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران- ۱۳۸۳
  • دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران – ۱۳۸۵
افتخارات هادی میرمیران ostovarsazan.com
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.